Małgorzata Bździak

 

 

MAŁGORZATA BŹDZIAK
Zawsze chciałam uczyć innych

Wiedza i doświadczenie osób prowadzących sklepy sieci Żabka są nieocenione w codziennej pracy w branży handlowej. Dlatego Żabka Polska posiada tzw. sklepy szkoleniowe, w których trenerzy uczą praktycznego zarządzania placówką handlową pod brandem Żabki. Trenerzy to osoby o szerokim doświadczeniu w sieci, wykazujący się najlepszymi standardami oraz wynikami sprzedażowymi. O pracy trenera rozmawialiśmy z Małgorzatą Bżdziak, prowadzącą sklep Żabka w Poznaniu.

- Jest Pani trenerką w Żabce - co to oznacza?

W moim sklepie Żabka w Poznaniu przyszli ajenci zdobywają praktyczne umiejętności w prowadzeniu sklepu. Uczę ich m.in. jak dbamy o nasze placówki, jak powinien wyglądać ich dzień pracy, jak zarządzać towarem czy rozmawiać z Klientami. Staram się przekazać im wszystko, czego nauczyłam się przez lata funkcjonowania w sieci.

- Jak to się stało, że została Pani trenerką?

W ramach wewnętrznej rekrutacji w 2014 roku Żabka ogłosiła nabór na trenera, ponieważ poprzedni szkoleniowiec awansował i został partnerem do spraw sprzedaży. Ponieważ zawsze chciałam uczyć innych, nie musiałam się długo zastanawiać. Wraz z moim zgłoszeniem wpłynęło bardzo dużo innych, a więc była naprawdę spora konkurencja. Byłam niezwykle dumna, że to właśnie moja praca, doświadczenie oraz osiągnięcia zostały docenione i to wszystko sprawiło, że zostałam trenerem.

- Jak takie szkolenia przyszłych ajentów wyglądają krok po kroku?

Osoby, które zamierzają prowadzić sklepy Żabka kierowane są do mnie na szkolenie, a następnie do centrum szkoleniowego na część teoretyczną, potem znów wracają do mnie na staż praktyczny, który trwa 9 dni i wtedy tak naprawdę uczą się wszystkiego, co jest potrzebne, aby dobrze zarządzać sklepem. Na szkolenia przychodzą osoby w różnym wieku. Niektórym poświęcam zdecydowanie mniej czasu, gdyż szybciej przyswajają wiedzę, inni potrzebują więcej uwagi. Początki bywają trudne, ale zawsze powtarzam moim „uczniom”, że systematyczność jest bardzo dobrą cechą, bo to, czego się konsekwentnie uczymy potem staje się rutyną. O wiele łatwiej oczywiście uczyć osoby, które już wcześniej zetknęły się ze standardami panującymi w Żabce np. pracowali jako sprzedawcy. Ci zupełnie poczatkujący potrzebują więcej pomocy. Uczę ich wszystkiego: jak przyjąć dostawę, złożyć zamówienie, sprawdzić towar, przygotowywać odpowiednie dokumenty.

- Czy pracowała Pani wcześniej jako szkoleniowiec?

Nigdy wcześniej nie zajmowałam się szkoleniem innych, ale zawsze było to moje marzenie. Jak się okazuje moja intuicja mnie nie zawiodła. Jakiś czas temu dostałam nawet kwiaty od osoby, którą przygotowywałam do prowadzenia sklepu. Ten pan pochodzi z rodziny pedagogów i mnie także w taki sposób potraktował, wręczając mi bukiet w podziękowaniu za poświęcony mu czas. To był bardzo miły gest.

- Ile osób już pani przeszkoliła?

Do tej pory przeszkoliłam już około 30 osób, to 4-6 osób miesięcznie.

- Czy po zakończeniu szkolenia ma pani kontakt z osobami, które przeszkoliła lub odwiedza pani prowadzone przez nich sklepy?

Owszem, mamy kontakt. Najczęściej telefoniczny, ale jeśli jest taka potrzeba odwiedzamy się nawzajem. Z wieloma z nich spotykam się także na gruncie towarzyskim, bo zdążyliśmy się polubić podczas szkolenia.

- Jak długo jest Pani ajentką Żabki?

W czerwcu br. minęło dokładnie 6 lat. Prowadzę sklep w jednej z poznańskich dzielnic, w okolicy jest ryneczek, liczne sklepy i piekarnie, ale mimo to dziennie mam niemal 1000 klientów! Przychodzą do mnie zarówno stali bywalcy, jak i coraz to nowi klienci, a to sprawia, że z roku na rok obroty rosną, a mój sklep jest dochodowy.

- Co według Pani jest kluczem do sukcesu, jakie cechy trzeba mieć żeby zostać dobrym ajentem?

Cechy, które ułatwiają osiągnięcie sukcesu to przede wszystkim pracowitość, dyspozycyjność, sumienność i odpowiedzialność. Trzeba umieć słuchać Klientów i korzystać z doświadczenia, jakie wypracowała cała sieć. Wtedy dużo łatwiej wejść w ten biznes.

- Co jest jeszcze ważne w prowadzeniu sklepu?

90% sukcesu to świetna załoga. Moje dziewczyny są ze mną już 2-3 lata i bardzo dobrze nam się razem pracuje, choć muszę przyznać, że czasem jestem bardzo wymagającą szefową. Dbam o to, żeby towar był ułożony na półkach i żeby niczego nie brakowało. Zdarza mi się więc dosadniej zwrócić uwagę kiedy czegoś brakuje, ale kiedy widzę, że moje pracownice są zmęczone i trzeba je odciążyć to sama staję za ladą. Bezcenne jest także wsparcie sieci, nie martwię się o materiały marketingowe czy logistykę, a także o nowości rynkowe w ofercie sklepu. Sieć sukcesywnie się rozwija, a my razem z nią, dzięki czemu możemy się sprawdzić i dzielić doświadczeniem, co również daje mnóstwo satysfakcji.

Serwis internetowy www.zabkapolska.pl wykorzystuje pliki cookies, które umożliwiają i ułatwiają Ci korzystanie z jego zasobów. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w Zamknij, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki.Przeczytaj naszą Politykę Prywatności.