Historia

Historia Żabki to nie tylko historia sieci sklepów, w których Klienci już od kilkunastu lat robią codzienne zakupy, to także istotny etap w rozwoju polskiego rynku FMCG. Wszystko rozpoczęło się w 1998 roku. Od początku istnienia sklepy z logo Żabki zdobyły uznanie Konsumentów. W ciągu kilkunastu lat obecności na polskim rynku, Żabka zbudowała rozległą sieć nowoczesnych placówek detalicznych i zdobyła pozycję lidera formatu convenience.


 

2016
Żabka Polska znalazła się na światowej liście 10. sieci convenience wartych obserwowania w 2016 roku wg IGD Retail Analysis. Zostaliśmy docenieni za dynamiczny rozwój mapy sklepów w połączeniu z eksploracją nowych kategorii produktowych. Trafiliśmy do tego ekskluzywnego grona jako jedna z dwóch europejskich sieci. W marcu 2016 r. nowym Prezesem Spółki został Tomasz Suchański, który zastąpił na tym stanowisku Krzysztofa Andrzejewskiego. Żabka Polska wdrożyła nowoczesny system franczyzowy, łączący przedsiębiorczość Franczyzobiorców z zaletami dużej organizacji: siłą zakupową, spójnym asortymentem, logistyką i komunikacją. Żabka Polska dołączyła również do Polskiej Organizacji Franczyzodawców zrzeszającej największych franczyzodawców w Polsce. W 2016 roku Żabka Polska została oficjalnym sponsorem Polskiego Komitetu Olimpijskiego i Polskiej Reprezentacji Olimpijskiej Rio. W 2016 roku rozpoczęliśmy proces rebrandingu sklepów Żabka. Oprócz nowoczesnej identyfikacji wizualnej, zmienił się także asortyment i jego rozmieszczenie w sklepach. Ułatwiając dokonywanie zakupów podczas wakacji po raz pierwszy Żabka Polska otworzyła dwa sklepy sezonowe w miejscowościach nadmorskich. Pomysł zyskał olbrzymie zainteresowanie Klientów. W 2016 roku po raz kolejny dzieciom naszych Franczyzobiorców, Pracowników oraz Partnerów przyznaliśmy 10 rocznych stypendiów. Rok zakończyliśmy liczbą 4300 sklepów.

 

2015
W 2015 roku Żabka Polska otworzyła czwarte centrum logistyczne w Pruszczu Gdańskim. Nowy obiekt zapewnił utworzenie blisko 250 miejsc pracy dla mieszkańców Trójmiasta i okolic. W kwietniu nowym Prezesem Spółki został Krzysztof Andrzejewski, dotychczasowy Wiceprezes ds. Finansowych. W 2015 roku nasza Firma otrzymała certyfikat ISO 22000, potwierdzający zapewnienie sformalizowanego nadzoru nad bezpieczeństwem żywności oraz ujednolicenie procesów w obrębie magazynowania, dystrybucji i rozwoju marki własnej. Docenione zostały produkty dostępne na wyłączność w sieci Żabka i Freshmarket, aż 10 spośród nich otrzymało certyfikat „Doceń polskie”, nad którym patronat honorowy sprawowało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. 3 grudnia 2015 r. ruszyła kampania reklamowa sieci Żabka z nowym hasłem „Mały Wielki Sklep”. Celem nowych reklam było pokazanie w pozytywny i aspirujący sposób tego, co wyróżnia naszą sieć na tle sieci wielkopowierzchniowych i stanowi naszą największą przewagę rynkową. Relacje, które pozwalają na to, by każdy mały sklep Żabki prezentował się naszym Klientom jako wielki, w pełni zaspakajający ich codzienne potrzeby.

 

2014
W 2014 roku liczba sklepów firmy Żabka Polska dynamicznie się powiększa. Pod koniec roku spółka posiada blisko 4000 placówek w całej Polsce. W tym samym roku firma rozwija system logistyczny i rozpoczyna budowę czwartego Centrum Logistycznego w Pruszczu Gdańskim. 2014 rok przynosi sieci także wiele wyróżnień. W marcu Żabka Polska otrzymała nagrodę Convenience Retailer of The Year 2014 i certyfikat jakości Kid Zone Strefa Szczęśliwych Dzieci. Sieć sklepów Freshmarket otrzymuje również tytuł Best Shop Concept za jeden z najlepszych konceptów sklepowych na rynku polskim w kategorii supermarkety.

 

2013
Żabka Polska znajduje się w ścisłej czołówce największych sieci handlowych w Polsce. Dynamiczna ekspansja pozwala otwierać już przeszło jeden sklep dziennie. Obecnie sklepy Żabka i Freshmarket znajdują się 625 miejscowościach. W lipcu otwarty został 3000. sklep. Z badań GfK Polonia wynika, że co piąty Polak ma mniej niż 300 metrów do najbliższego sklepu Żabka lub Freshmarket.

 

2012
W 2012 roku Żabka Polska otwierała średnio jeden sklep dziennie kończąc rok liczbą 366 nowo otwartych sklepów sieci Żabka oraz Freshmarket. Przyspieszyła również ekspansję sieci Freshmarket, która pod koniec roku liczyła już 200 placówek. Coraz więcej sklepów niezrzeszonych oraz sieci podjęło współpracę z Firmą Żabka Polska w ramach projektu "Sklep za czynsz", w połowie roku do sieci Freshmarket dołączyła m.in. pomorska sieć sklepów Zatoka. W połowie roku do Zarządu Firmy dołączył Julio Duarte, który został Wiceprezesem ds. Operacyjnych. Dynamiczny rozwój obydwu sieci oraz sukcesywny wzrost przychodów spowodowały kolejny awans Firmy Żabka Polska w rankingach największych firm w Polsce przygotowywanych przez Gazetę Finansową oraz Rzeczpospolitą.

 

2011 Żabka to nadal jedna z najprężniej rozwijających się sieci sklepów detalicznych w Polsce, co przykuwa uwagę coraz liczniejszej grupy inwestorów. Osiągnięcia Firmy oraz obiecujące możliwości konsolidacji i wzrostu zyskały zainteresowanie Mid Europa Partners, który na początku roku zostaje właścicielem Spółki. Firma sukcesywnie rozwija sieć Żabka oraz Freshmarket. W celu jeszcze większej intensyfikacji ekspansji Żabka wprowadza projekt "Sklep za czynsz", opierający się na współpracy z właścicielami małych, osiedlowych, ale niezrzeszonych sklepów. Pod koniec roku sieć sklepów Żabka liczy 2500 sklepów, zostaje otwarty także 100. sklep sieci Freshmarket.

 

2010 Żabka Polska S.A. jest największą, scentralizowaną i sformatowaną siecią convenience w Europie Środkowo-Wschodniej, posiadającą ponad 2350 placówek. Sieć sklepów Żabka po raz pierwszy znalazła się w TOP 10 największych sieci handlowych w Polsce, a firma przekroczyła 2 miliardy złotych przychodów. Żabka Polska S.A. rozpoczęła także drugi etap wprowadzenia produktów marki własnej do sieci Żabka oraz Freshmarket, do końca 2010 roku na półkach znalazło się blisko 200 towarów, m.in. z kategorii jak wędliny, nabiał, słodycze, piwa i słone przekąski, ale także produkty z kategorii convenience food m.in. szeroka oferta chłodzonych dań gotowych i świeżych kanapek oraz dań łatwych do przyrządzenia w domu. W 2010 r. w ramach współpracy z Klubem Partnera w 2010 roku Żabka Polska S.A. kompleksowo sfinansowała remont jednej z najbardziej reprezentacyjnych, zabytkowych auli Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

 

2009 Żabka Polska S.A. zdobywa nowy segment rynku. Powstaje nowa sieć sklepów o charakterze convenience w konwencji deli - Freshmarket. Pierwszy sklep otwarty został w marcu w Lesznie, a kolejne inwestycje są już w trakcie realizacji. W 2009 r. powstało 15 placówek handlowych. Na rok 2010 planowane jest otwarcie kolejnych 50 Freshmarketów. Trwa też ekspansja sieci Żabka, w 2010 planowane jest otwarcie kolejnych 250 sklepów oraz wdrożenie nowych innowacyjnych usług.

 

2008 W kwietniu zakończył się proces wdrażania systemu operacyjnego IT opartego na SUSE Linux Enterprise Server firmy Novell. Ponadto, do wszystkich sklepów Żabka wprowadzono terminale obsługujące karty płatnicze. W tym samym miesiącu Żabka Polska S.A. przystąpiła do grona członków indywidualnych Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Dzięki zaangażowaniu Penta Investments, model biznesowy Żabki przeniesiony został na rynek czeski, w Pradze powstały pierwsze sklepy. We wrześniu 2008 roku sieć Żabka obchodziła swoje dziesięciolecie, pod koniec roku liczba sklepów Żabka przekroczyła 2000.

 

2007 Szybki rozwój sieci przełożył się na zainteresowanie inwestorów zakupem akcji spółki. Doszło do zmiany w strukturach właścicielskich firmy, 100% udziałów Żabka Polska S.A. kupiła środkowo-europejska grupa inwestycyjna Penta Investments. W tym samym roku Żabka Polska S.A. przystąpiła do Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD).

 

2001-2006 Początek XXI wieku to szybki rozwój całego rynku FMCG w Polsce - także sieć handlowa Żabka rosła w siłę. Wzrost liczby placówek oraz oferowanych usług wymagał rozbudowy systemu komunikacji z Ajentami. W 2004 roku powstała informatyczna hurtownia danych. Do kolejnych zmian doszło w 2006 roku, kiedy rozpoczęto pozycjonowanie sklepów pod względem ich rozmiarów i ilości oferowanych w nich produktów. W tym czasie sklepy posiadały blisko 2500 indeksów towarowych, a oferowane klientom usługi zaczęły funkcjonować pod wspólnym logo "Zielone Okienko".

 

1999 - 2000 Kolejne dwa lata to błyskawiczna ekspansja sieci w całym kraju i powstanie około 400 sklepów. W tym samym okresie wprowadzony został także nowy model dostaw w postaci centralnej dystrybucji towarów z Centrum Logistycznego. Szybki rozwój sklepów i planowany dalszy wzrost ich ilości wymagał także zmian organizacyjnych. 1 listopada 2000 roku powstała Spółka Żabka Polska, która w tym samym roku podpisała umowę z Funduszem AIG New Europe, co zapewniło kapitał do dalszego, szybkiego rozwoju. W tym samym czasie w firmie został wdrożony system SAP.

 

1998 W Poznaniu i Swarzędzu powstało 7 eksperymentalnych sklepów Żabka, które z założenia miały być "wygodną alternatywą" dla coraz szybciej rozwijającego się rynku super- i hipermarketów. Przychylne opinie klientów pierwszych Żabek potwierdziły słuszność tezy o potrzebie dokonywania mniejszych, choć regularnych zakupów w dogodnych dla nich lokalizacjach. Decyzja o utworzeniu ogólnopolskiej sieci sklepów typu convenience, która zapadła pod koniec 1998, była naturalną konsekwencją rosnących potrzeb polskiego społeczeństwa i zapoczątkowała rewolucyjne zmiany na polskim rynku FMCG. Nowo powstały profil sklepów Żabka posiadał w ofercie około 1600 indeksów towarowych.

Zobacz naszą stronę sieci Żabka

Zobacz naszą stronę sieci Freshmarket

Franczyza

Nasi partnerzy biznesowi

Serwis internetowy www.zabkapolska.pl wykorzystuje pliki cookies, które umożliwiają i ułatwiają Ci korzystanie z jego zasobów. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w Zamknij, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki.Przeczytaj naszą Politykę Prywatności.